Syiling terbaru dalam blog

get this widget here

Friday 1 May 2015

Syiling Daun Sireh Jadi Perhatian


Syiling Malaysia siri kedua bagi tahun 1989 dengan nilai muka 20sen di tempa sebanyak 28,945,225 juta. Satu jumlah yang agak banyak juga. Tetapi apa yang istimewanya ya?.


Kita lihat pada bahagian muka syiling pula.  Dahulu, bahagian ini saya sangkakan adalah bahagian belakang, tetapi mengikut sifu Numismatik ini adalah bahagian muka syiling. Pada bahagian muka syiling terdapat gambaran item budaya Malaysia iaitu tepak sireh, lengkap dengan kapur, gambir, daun sireh, buah pinang dan kacip.


(Variety 1)
(Straight Stem)

Daun sireh di atas adalah corak yang biasa kita jumpa pada kebanyakan syiling siri bunga raya dengan nilai 20sen. Alur daunnya melengkung dan tangkainya lurus.


Variety (2)
(Bent Stem)

Daun sireh yang ini pula agak istimewa kerana alurnya menyisik seperti daun getah dan tangkainya menunduk ke bawah. Setakat ini corak daun seperti ini hanya di temui pada syiling 20sen tahun 1989 dan 1990 sahaja dan tidak diketahui berapakah jumlah tempaanya.

Semasa acara lelongan MNS Auction No.163 pada 22.3.2015 syiling ini telah tersenarai sebagai Lot. 255 dan dikategorikan sebagai die variety. Maknanya terdapat dua corak die pada syiling 20sen tahun tersebut.  Anda boleh rujuk blog Sifu http://dniewcollectors.blogspot.com/ . Terima kasih kepada beliau kerana dengan senang hati berkongsi setiap kali keputusan lelongan. Sekeping syiling variety (1) gred UNC dan sekeping syiling variety (2) gred VF telah terjual dengan harga RM50.00 sedangkan harga tawaran asal hanya RM30.00. 

Satu perkembangan yang menarik. Memandangkan variety syiling ini baru disenaraikan oleh  sifu Mr. Saran Singh mungkin juga tidak ramai yang menyimpannya. Harga syiling ini mungkin akan meningkat satu masa nanti.  Lebih-lebih lagi jika ditemui dalam keadaan UNC. 



1 comment:

Unknown said...

Salam... Saya ada syiling yg mungkin di guna zaman firaun. Mempunyai gambar kaabah lama dan tulisan arab serta nombor yg mungkin tahunnya iaitu 166. Maklumat lanjut hubungi saya 0122630616.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen Pengunjung



Total Pageviews