Syiling terbaru dalam blog

get this widget here

Saturday 19 September 2015

Die Crack Rim To Rim, 10sen Malaysia siri ketiga



Assalamua'laikum dan Selamat Sejahtera.  Agak lama rasanya Nsdk tidak menulis di blog. Hari ni teragak pula hendak berkongsi sekeping lagi syiling error bernilai 10sen tahun 2012.

Nsdk memang tidak banyak menyimpan syiling error Malaysia siri ketiga. Syiling 10 sen ini diperbuat daripada besi dan melekat pada magnet. Silau...... memang agak mencabar untuk merakamkan gambarnya. Puas berpusing sana-sini bersama handphone yang tak berapa hendak mahal untuk mendapatkan gambar agar kelihatan errornya. Maaf gambar tak berapa terang.




Ini adalah error kategori PART IV : Die Error (Die Crack Rim To Rim).  Acuan die boleh retak dari pelbagai arah akibat penggunaan yang berterusan. Pada permulaan retakan terjadi, hanya garis halus yang akan kelihatan pada syiling dan lama kelamaan akan menjadi besar. Retak yang lebih besar boleh mengakibatkan acuan die sumpik. Die yang retak  boleh menghasilkan retained cud jika serpihan masih terlekat sedikit pada die dan cud error terjadi apabila serpihan yang retak terpisah dari acuan die dan ruang yang kosong dipenuhi oleh logam syiling. 

1 comment:

Unknown said...

Salam... Saya ada syiling yg mungkin di guna zaman firaun. Mempunyai gambar kaabah lama dan tulisan arab serta nombor yg mungkin tahunnya iaitu 166. Maklumat lanjut hubungi saya 0122630616.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen Pengunjung



Total Pageviews